Bloggandet - here we go!

Lantliv - kan det vara något att skriva om? Kanske, kanske inte. Det händer så mycket komiskt, tragiskt, trevligt, jobbigt, skrattretande, irriterande, idiotiskt och helt underbara saker på en gård på landet. Folk som inte bor såhär kan ju omöjligt gissa sig till alla konstiga saker man är med om här - så jag tänkte skina lite ljus på detta ämne.

Lantidyllen finns ju visad i en mängd inredningstidningar och liknande. Kvinnor i härliga vita skira sommarklänningar med rentvättat hår och en läcker flätad korg med de senaste hemmaodlade grönsakerna som ska tillagas i det stora lantköket där kulinariska läckerheter ska födas. Hästarna, rena och fina, står gulligt i det höga gröna gräset i bakgrunden och njuter av solens strålar.

Okej... på vilket sätt kan denna bild vara missledande då? För det första - jag har också en vacker skir vit sommarklänning - men tar jag på den och går utanför huset - så nog står jag snart och håller i en sak som gått sönder eller en blomkruka som stod på fel ställe. Vit klänning är vit i cirka 10 minuter sen är den vit med lantliga fläckar på. Rentvättat hår funkar ju såklart - så länge man har hållit vedeldningen igång så det finns varmvatten.

En korg med hemmaodlade grönsaker låter ju läckert - och har man tid att odla något när inte häststallet ska mockas, maskinerna lagas, barnen köras, jobbet (jo ni vet det jag tjänar pengar på, dvs reklambyrån) skötas, mat lagas, huset städas, etc... så kan man ju odla grönsaker. :-)  Jo, såklart är jag lite ironisk här. Man KAN men då ska man nog inte vara ensamstående och ha en gård på 25 tunnland.

Hästarna - underbara varelser - har säkert slut på vatten, behöver motioneras, har gått igenom ett stängsel eller nått annat vilket gör att man inte kan ha den där vita romantiska klänningen på sig till att börja med.

Men - trots att jag låter lite negativ här - så har lantlivet (på riktigt då!) en helt annan charm än den som visas i tidningar. När hunden lägger huvudet på sned i ens knä och vill gosa, eller en kall vintermorgon när solen lyser och snön gnistrar, eller en ridtur med dottern och våra hästar en härlig vårdag då solen skiner. Det är DE sakerna jag tänkte berätta om i denna bloggen - det där som INTE visas i tidningarna.

Stallbacka Gård - brottsplatsen.


Kommentarer
Postat av: Marsiipulamii

oooh, finaste framsidan på ett hus ! har aldri sett denna variant förut!



lycka till med snöskottningen :-)

2009-12-29 @ 18:58:00
Postat av: Lantlady

He, he.. tack!

Byggmästaren byggde det runt år 1900 och han byggde några liknande granngårdar då med. Fina takmålningar finns inne med.

2009-12-29 @ 19:07:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0